De Leerdamse nieuwbouwwijk Broekgraaf is volop in ontwikkeling. Eén van de projecten die recentelijk in de verkoop ging, is Lentebloem. Onder leiding van projectontwikkelaar BEMOG krijgt Lentebloem steeds meer vorm én kleur. Michiel Vork, vestigingsleider bij BEMOG, en glasatelier Bettina Sommer sloegen de handen ineen, met als resultaat een ambachtelijk glaskunstwerk – tevens een eerbetoon aan de rijke glasindustrie van Leerdam.
Het kunstwerk, dat op de gevels van drie woningen zal schitteren, is geïnspireerd op de eeuwenoude geschiedenis van glasblazen in Leerdam en sluit bovendien naadloos aan op het concept van Lentebloem. Bettine Sommer, oprichtster van Sommer Dutch Glass Art en voormalig general manager van Royal Leerdam Crystal, vertelt tijdens de onthulling van het eerste prototype enthousiast over het creatieve proces en neemt ons mee terug in de tijd.
Geschiedenis
In het jaar 1765 haalde een visionaire wijnhandelaar, met steun van de gemeente, glasblazers naar Leerdam om zijn wijnflessen te blazen. Ruim 100 jaar later nam de glasgeschiedenis een sprong voorwaarts met de opening van een nieuwe fabriek, vol nieuwe geavanceerde technieken. In de 19e eeuw blies de toenmalige directeur de Glasfabriek nieuw leven in door mooie, esthetische én betaalbare glaskunst te ontwerpen, die zich onderscheidde van de Europese productie. Dit leidde onder andere tot samenwerkingen met gerenommeerde architecten zoals Berlage en De Bazel. Die laatste ontwierp ooit een vazencollectie met daarin een piepklein vaasje waar precies één lentebloem in paste. Laat dat nou vandaag de dag de inspiratie vormen voor het project Lentebloem en haar glaskunstinstallatie.
Een visueel spektakel
Vork nodigde Sommer uit voor een creatieve brainstormsessie. “Al snel ontstond het idee om met meesterslijper en kunstenaar Albert Seubring een samenspel van abstracte bloemen te ontwerpen,” vertelt Bettina Sommer. “Een ontwerp vol kleur, want dat is wat Lentebloem uit wil stralen.” Het resultaat is een kunstwerk met abstracte bloemen in drie verschillende formaten, waarbij gekozen is voor een harmonieuze mix van primaire- en niet transparante kleuren. Bettina legt uit hoe het ambachtelijke proces in zijn werk gaat: “Vanuit de historische locatie Leerdam wordt gewerkt met ervaren meesterglasblazers en meesterslijper Albert Seubring. Nadat de schets is goedgekeurd, starten we met het ontwikkelen van houten mallen, waarin het glas met de hand wordt gevormd. Doordat we de mallen nathouden, verbranden ze niet als het vloeibare glas met een temperatuur van zo’n 1000 °C met de hand wordt bewerkt. Nadat het glas is afgekoeld, slijpen en polijsten we het. Tot slot worden de abstracte bloemen, die door het polijsten prachtig schitteren in het zonlicht, op een metalen frame gemonteerd.” Michiel vult haar verhaal aan: “Het uiteindelijke kunstwerk bevestigen we prominent op de gevel van drie woningen. We kozen bewust voor kwaliteit boven kwantiteit; je wilt tenslotte dat de glaskunst goed tot haar recht komt.”
De officiële onthulling
Bettina haar ervaring leert dat kopers vaak heel enthousiast worden van een kunstwerk aan hun gevel; zeker wanneer je ze het verhaal vertelt dat erachter schuilt. Ook Michiel sluit zich daarbij aan en kijkt ernaar uit om het creatieve traject samen voort te zetten. “Dit is slechts een prototype, maar het kunstwerk weerspiegelt weldegelijk het unieke karakter van project Lentebloem,” aldus de vestigingsleider. De officiële onthulling met de bewoners vindt op een nader moment plaats rondom oplevering plaats.